Hjälp till hyresgäster

Är det första gången Du hyr en bostad direkt från ägaren och är osäker på hur det går till?

Här får du svar på några vanliga frågor om hur du bokar din semesterbostad direkt från ägaren på Semesterbostad-Spanien.se. Om du inte får svar på dina frågor här, vänligen kontakta vår kundtjänst på support@spain-holiday.com.

Här är några tips för att säkert boka och betala via vår hemsida:
Som med alla företag på nätet finns det en risk att människor eller hackers försöker dra nytta av det förtroende som vi, som företag, har arbetat hårt för att åstadkomma.
Semesterbostad-Spanien.se gör allt för att förhindra att kunder stöter på problem. Men oavsett detta, är det oerhört viktigt att hyresgäster läser och följer våra säkerhetstips för att tryggt och säkert kunna genomföra en bokning.

Säkerhet

Semesterbostad-Spanien.se etablerades år 2002 och över 2 542 bostäder har annonserade på vår webbsida. Vi arbetar målmedvetet och med alla tillgängliga medel för att förhindra att våra kunder utsätts for oseriösa uthyrare och vi upprätthåller ett register över alla bostadsannonser och ägare. Om vi får berättigade klagomål för en ägare eller en bostad tas den annonsen omedelbart bort.

För att få annonsera en bostad på www.semesterbostad-spanien.se är ägaren skyldig att acceptera och följa våra strikta bestämmelser vilket bland annat inkluderar att vidarebefordra till oss handlingar som styrker ägandet av bostaden. Bostadsägarna är dessutom medvetna om att www.semesterbostad-spanien.se ser mycket allvarligt på eventuella klagomål och vet att dem riskera att deras annons som en följd tas bort från webbsidan. Ägarna betalar årsvis i förskott för att få annonsera sin bostad, vilket vidare bidrar till att minska benägenheten att införa en missvisande annons.
Tänk på att fastighetsägare eller agenter kan bli offer för phishing (nätfiske). Detta innebär att en bedragare försöker komma åt och samla in känsliga personuppgifter och information såsom lösenord, användaruppgifter mm. Detta görs vanligtvis genom ett förfalskat e-post.
Våra fastighetssägare och agenter kommunicerar oftast med hyresgäster via sina personliga e-postkonton som är utanför Semesterbostad-Spanien.se säkerhetsväggar. Sådana personliga e-postkonton skapar en potential för en phishing/nätfiskeattack. Phishing/nätfiske betyder alltså att en grupp hackers har använt denna teknik för att få och samla på sig lösenord eller andra personuppgifter av bostadsägaren e-postkonton. När en phisher har/får kontroll över ett konto så låtsas hen vara bostadsägaren och övertygar hyresgästerna att skicka pengar till hen i stället för bostadsägaren. För att skydda dig mot phishing/nätfiskeattacker, rekommenderar vi att läsa igenom våra råd innan du gör en betalning för en bokning.
  • Betala inte kontant i förskott eller genom direkta överförningar med hjälp av företag som Western Union eller Money Gram.
  • Innan du betalar, ring bostadsägaren för att bekräfta betalnings- och bokningsinformation. Telefonnumret visas på deras annons på Semesterbostad-Spanien.se.
  • Kontrollera att namnet som används i e-posten är samma namn som visas under annonsen.
  • Med banköverföringar se till att kontoinnehavarens namn överensstämmer med namnet på hemsidan.
  • Kontrollera att bankkontot är beläget i samma land som ägaren är från.
  • Titta på bokningskalendern för att kontrollera att bostaden inte är bokad under önskad hyresperiod.
  • Följ instruktioner för betalningsmetoder och villkor i annonsen.
  • Vi rekommenderar er att betala med kreditkort, PayPal eller genom banköverföring.
  • Att betala med kreditkort är oftast säkrast eftersom de erbjuder skydd om det skulle bli några problem med din bokning.


Om du fortfarande är osäker på att hyra en semesterbostad från en privatägare eller agent, vänligen kontakta oss via telefon eller e-post för mer hjälp och information.

Färdas

Det finns ingen bestämd metod när det gäller betalning. Ägaren bestämmer sina egna villkor för betalningen, men vanligtvis sker det på följande sätt
  • Vid bokning betalas 20-50% av den totala hyreskostnaden
  • Mellan 3 till 10 veckor innan ankomst betalas det utestående beloppet
Vissa ägare kräver en deposition för den händelse något går sönder under Din vistelse. Denna deposition återbetalas vid avresan eller när bostaden har inspekterats av ägaren. De flesta ägare ber hyresgästerna att betala hyran genom att göra en banköverföring. I vissa fall är det möjligt att betala med kreditkort, check eller kontant.
Skickar du en förfrågan direkt till bostadsägaren via en annons, kommer vi inom två dagar att som uppföljning skicka dig ett e-post med en länk till den bostad/annons som intresserade Dig. Normalt tar det bara några dagar innan du får ett svar från ägaren. Om du inte inom kort hör av ägaren så kan du med hjälp av vårt e-postmeddelande skicka ägaren en ny förfrågan.
Var noga med att ange e-postadress och telefonnummer med landskod så att ägaren kan kontakta dig.
Har Du hyrt en semesterbostad, kanske Du också behöver en hyrbil för att upptäcka Spanien under Din semester. Vi erbjuder hyrbilar till låga priser på mer än 80 platser i hela Spanien. Klicka här för att se priserna och för att boka en hyrbil
När du söker efter en bostad på www.semesterbostad-spanien.se kommer du förmodligen att hitta flera bostäder som du tycker är intressanta. Genom att använda "Min Favoritlista" kan du spara de mest intressanta bostäderna i en personlig lista..
Du kan sedan lägga till/ta bort bostäder på din lista och även skicka den till vänner och andra som kan vara intresserade. Din lista lagras av oss som en "cookie" vilket innebär att din informationen finns sparad till nästa gång du kommer på besök. www.semesterbostad-spanien.se.
Om en fastighetsägare har tillgänglighet i sin bostad inom de kommande tre månaderna, har ägaren möjlighet att skapa ett sista minuten-erbjudande, så att du kan boka till ett speciellt pris för en specifik period.